1 Emília de Torres Organització: Museu Arxiu de Sant Andreu de Llavaneres Edició catàleg: Museu Arxiu de Sant Andreu de Llavaneres Fotografies: Anna Vulart de Torres Disseny gràfic i maquetació: beAtypical marketing i comunicació gràfica Impressió: Gràfiques Llavaneres Dipòsit legal: B.23065/2012 2 Quadre portada: Paisatge de Llavaneres. Voltants de Can Tintoré oli sobre tela 81x65 Emília de Torres Encapçalo amb aquestes paraules el catàleg de l'exposició d'Emília de Torres, persona d'una gran senzillesa i sensibilitat que va conrear, en els seus inicis, la música i la pintura. Va ser una artista molt vinculada a Mataró i el Maresme que ens va deixar el 2010 als cent anys d'edat. El mes de setembre de l'any 1950 es va inaugurar el monument a l'il·lustre llavanerenc cardenal Vives i Tutó, de qui el proper any celebrarem el centenari de la seva mort. Entre els diversos actes que es van celebrar, la Comissió Cardenal Vives va organitzar, amb el su- port del pintor i orfebre Lluís Masriera, un concurs de pintura titulat El paisatge de Llavaneres, per tal de recaptar fons per a les despeses del monument. Va ésser un èxit de participants, reputats artistes de tot el país hi van acudir i van plasmar a les seves teles els racons més pintorescos de la nostra població. Entre tots aquests virtuosos dels pinzells va destacar Emília de Torres que va obtenir el tercer premi amb l'obra titulada Voltants de Can Tintoré. A partir d'avui, i gràcies a la donació de la família, podrem fruir d'aquesta obra a les sales del nostre museu per a gaudi de tots els lla- vanerencs seguint, n'estic ben segur, els desitjos de l'Emília de Torres 5 que volia que tota la seva obra es difongués en centres i institucions culturals. Vull donar les gràcies a la família de l'artista per les facilitats que hem rebut en la realització d'aquesta exposició i, en especial, a l'Elena de Torres per la seva dedicació i inestimable ajuda. Vull, així mateix, agrair a Pere Pascual el seu suport incondicional en aquesta tasca i l'elaboració del magnífic text que segueix a aquestes ratlles. També, finalment, encoratjar a l'equip del Museu Arxiu a continuar en aquesta comesa d'apropar a la nostra població artistes com l'Emília de Torres i retre-li un homenatge pòstum que ben es mereix. Bernat Graupera i Fàbregas Alcalde i President del Patronat Museu Arxiu de Sant Andreu de Llavaneres Emília de Torres. Passió per l'art "Pintar no és pintar un tema, és materialitzar sensacions" (Paul Cézanne) Catalunya ha tingut la gran sort depassa en molt l'estretor dels límits d'atresorar en pocs anys un gruix de la identificació amb una estilística inabastable d'artistes que han assolit (l' impressionisme) per anar més enllà els màxims nivells de qualitat i reco- en la individualització de la seva im- neixement. Pocs indrets poden parlar mensa personalitat. Una personalitat alhora de ser raó i essència de noms establerta en entendre l'art com una com Miró, Dalí, Picasso, Tàpies ... passió irrefrenable, com la manera 6 Però també en aquest petit país hi ha més pura d'expressar les sensacions un aforisme que diu que "totes les més personals i amagades. masses piquen" i l'immens poder que atresoren aquests noms, i altres Emília de Torres ha estat una pinto- que els hi van al darrera, com ho pu- ra "revolucionària", i no deixa de ser guin ser Ràfols, Hernández Pijuan, aquesta una afirmació si més no ago- Guinovart, Ponç..., ha fet que existei- sarada, quan es tracta d'una persona xi una gran estol d'artistes que han provinent de la burgesia de la època, quedat amagats, fora del reconeixe- estatus que mantingué en vida. Però ment i l'estima general. cal apuntar en aquesta direcció ja que el seu fer es mantingué sempre en els Un d'ells és Emília de Torres, aquesta límits, cercant anar més enllà de l'es- gran pintora nascuda a Sabadell, resi- tablert, per aconseguir una pintura dent de molt a Barcelona, però artista d'avançada, fos quina fos la temàtica maresmenca del tot, (amb Mataró escollida. com passió i Òrrius com devoció), que tot just ara, més enllà del seu tras- Revolucionària va ser la seva decisió pàs quan ja n'era centenària, comen- de fer estudis oficials a la llavors Escola ça a rebre el reconeixement unànime de Belles Arts de Sant Jordi, on la per la qualitat de la seva pintura, que presència femenina era un exotisme. Allà, i de la mà de mestres com tidianes, com si de la veïna del replà que ens permet endinsar-nos en el gaudir en plenitud en una exposició Muntané, Santasusagna i Labarta, es tractés, ens ofereixen un sentit de bon i variat fer de l'artista. Una tria que fa palès una vegada més el tòpic no tan sols assolí el títol de Professorat la bellesa "viscut", molt llunyà a l'es- presidida per un magnífic paisatge de que els artistes mai moren ja que (1949), ans el més important, assolí tereotip del cànon. Una bellesa equi- d'arrel llavanerenca que passarà a romanen en les seves obres. I més una potent formació acadèmica que librada en la seva justa mida, fugint formar part de la magnífica Pinaco- encara quan, com en el cas d'Emília li va servir per estructurar després, al sempre del concepte d'estudi i apos- teca, orgull d'aquest Museu Arxiu de de Torres, la qualitat hi domina amb seu gust i ganes, aquest el seu peculiar tant per la frescor i naturalitat. Un Can Caralt. Una tria que ens permet escreix . "idioma" plàstic que ha marcat la to que repeteix en els seus retrats, es- acostar-nos al valuós treball d'una ar- seva trajectòria. plèndids en l'aparença, però marcant tista de la que s'ha de potenciar el seu Pere Pascual, crític d'art clarament la força del ritme interior, coneixement. Una artista desbordant Mataró, estiu de 2012 Un idioma al que dóna forma mit- definint clarament la personalitat del en la intensa sensibilitat d'una pintu- jançant tres tècniques essencials: la retratat, tal i com ha de ser . ra sempre viscuda. pintura, el dibuix i les ceres. Una pin- tura, principalment a l'oli, en la que Les composicions d'Emília de Torres Una pintura que ens retrotrau a la sap aconseguir matisos, textures i in- es concentren en el bodegó, la natura frase de Cèzanne que encapçala tencions, sempre amb una pinzellada morta i la temàtica floral. Són treballs aquest escrit. Una artista capaç de gestual que referma el conjunt. Unes expressius, frescos, espontanis. materialitzar sensacions en totes i ca- ceres, tècnica lamentablement avui Fugint de nou de l'academicisme, dascuna de les magnífiques obres que en desús, que li permeten allunyar-se sap trencar l'habitual fredor del realitzà i de les que avui en podem de la formalitat assolint una frescor concepte capgirant-los en una sense límits; i finalment un dibuix, dinàmica suggestiva en la que l'ús del 7 eix i estructura sempre amagada, que color hi té molt a dir. Finalment els li permet passar del seny a la rauxa, paisatges ens ofereixen la cara més sense que la seva obra desmereixi en intuïtiva de l'artista. Mediterranis en res, mantenint sempre el seu elevat el concepte del ritme i el color, fuig nivell de qualitat. sempre de la fàcil relació i troba i es reinventa en uns paisatges plenament Una diversitat tècnica que acobla sentits i viscuts. Uns paisatges propers escaientment el seu ventall temàtic, i estimats que en les seves mans establert essencialment en tres bran- apareixen amb nous matisos que els ques: la figura i en ella el retrat; la eleven i enalteixen. Tot en un sentit composició i el paisatge. plenament impressionista, però sense defugir l'aventura d'un toc fauvista La figura, centrada quasi exclusiva- que l'allunya a les antípodes de ment en la femenina, va a la recerca l'adotzenament de tants i tants altres de la bellesa mitjançant l'exaltació paisatgistes. de la potència interior que sempre traspua en les seves obres. Les seves Ara, en aquesta exposició tenim models, quasi sempre de formes quo- ocasió de gaudir d'una escollida tria 8 Can Deri. Òrrius oli sobre tela 92x65 9 Paisatge d'Òrrius oli sobre tela 89x130 10 Paisatge d'Òrrius oli sobre tela 64x80 11 Paisatge d'Òrrius Oli sobre tela 46x33 12 Marina oli sobre tela 60x73 13 Paisatge Llavaneres. Voltants de Can Tintoré oli sobre tela 81x65 14 Paisatge de Lleida oli sobre tela 73x60 15 Gerra i retrat oli sobre tela 65x81 16 Fruitera oli sobre tela 55x46 17 Gerra i pomes oli sobre tela 46x56 18 La Cistella Flors oli sobre tela oli sobre tela 81x65 81x60 19 Mª Carmen i Dolors Güell oli sobre tela 116x100 Autorretrat oli sobre tela 46x33 20 Figura estirada oli sobre tela 65x92 21 Figura oli sobre tela Figura seminua 73x60 oli sobre tela 81x60 22 Figura cera sobre cartulina 55x47 23 Figura nua cera sobre paper 43x64 24 Ballarina Retrat de perfil cera sobre paper cera sobre cartolina 48x34 46x34 25 Dolça Sandra cera sobre cartolina cera sobre cartolina 44x32 45x33 26 Africana cera sobre cartolina 40x33 27 Noia fent mitja cera sobre paper 24x21 Model nua oli sobre cartó 33x24 28 Apunt Apunt retolador sobre paper retolador sobre paper 40x22 35x17 Apunt retolador sobre paper 35x24 29 Apunt retolador sobre paper Apunt 32x21 cera sobre paper 28x12 Apunt retolador sobre paper 32x15 30 Apunt cera sobre paper 23x12 Apunt cera sobre paper 24x11 Apunt cera sobre paper 23x12 31 Apunt cera sobre paper 21x14 Apunt cera sobre paper 23x15 Apunt cera sobre paper 23x11 Can Caralt - Carretera de Sant Vicenç, 14 08392 Sant Andreu de Llavaneres www.santandreudellavaneres.cat/museu