Llavaneres Ajuntament de SANT ANDREU DE LLAVANERES Estratègia Les arrels del Bona feina en de mandat teatre a Llavaneres recollida selectiva 1 04 El Pla d'Actuació Municipal 06 El comerç a Llavaneres 07 Un poble de comediants 08 L'ambaixador 09 El Racó jove 10 Tribuna política 12 Reis 2016 14 Informació Municipal 18 El reportatge: residus i reciclatge 20 Les entitats 21 Esports 22 L'altaveu sumari 23 Telèfons d'interès i bus 24 24h amb... 04 06 07 08 12 18 Edita: Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres AjLlavaneres Redacció i coordinació: Raquel Begines, Regidoria de Comunicació Fotografies: Toni Buch, Raquel Begines, Museu Arxiu, Andreu Ventura i CN el Balís Disseny i maquetació: DdeDISSENY Impressió: Gràfiques Llavaneres @Ajllavaneres Dipòsit legal: B-43250/2007 AjLlavaneres Fes-nos arribar la teva opinió per les xarxes, Trobareu la versió digital de la revista a ajllavaneres.cat/revista amb l'etiqueta #mesllavaneres Ja reps el butlletí electrònic? Demana-ho a ajllavaneres.cat/butlletí 2 Compromís inequívoc editorial El govern municipal de Llavaneres ha elaborat un nou full de ruta, que properament es presentarà a la població: el Pla d'Actuació Municipal (PAM). Aquest document fixa el compromís de l'administració amb els ciutadans. Dues de les prioritats del mandat, segons es recull en aquest full de ruta, són la transparència i la construcció de ponts entre Ajuntament i veïns. Cal apostar per òrgans de participació que acostin la política a la gent, que fomentin el diàleg i la interrelació entre administració i administrats, que creïn xarxes de contacte i de trobada. El compromís és trencar amb la vella política. Cal que la gent del carrer deixi de veure les institucions públiques com productes d'una altra època, ancorats en el passat, que han perdut la credibilitat i la funcionalitat que se'ls ha d'exigir. Cal lluitar contra la desafecció i el rebuig que els ciutadans senten cap a la classe política. El punt de partida és una economia sanejada i una gestió clara i transparent dels diners públics. Ho és també abandonar anteriors sistemes de gestionar els afers públics, perquè han quedat obsolets. La ciutadania és cada cop més activa i organitzada, i reclama informació. No es pot girar la mirada. Ara ja no. Toca escoltar i donar explicacions. Aquest és el gran repte de futur. Podeu fer-nos arribar els vostres comentaris a llava.comunicacio@ajllavaneres.cat! I etiquetar les vostres fotos i missatges a les xarxes amb l'etiqueta #mesllavaneres 3 EL TEMA DEL MES Nous reptes El govern municipal basa en la transversalitat, la qualitat i la transparència el full de ruta del mandat Els primers mesos de mandat han servit primera mà. Finalment, l'equip de govern per definir les línies mestres del Pla ha aprovat el pla en el ple municipal "La pregunta que vol respondre d'Actuació Municipal (PAM) del mandat del mes de febrer. El PAM 2015-2019 el PAM és quin model de poble 2015-2019 de l'equip de govern municipal, estableix quatre grans eixos de gestió: resultarà de la feina realitzada." integrat per Esquerra Republicana de les persones, l'entorn, l'administració i Catalunya (ERC) i Acord per Llavaneres. l'economia. A més de definir els principals "Aquest govern treballa per El PAM fixa el full de ruta de la coalició, objectius de mandat, es fixa la manera un poble per a les persones que estableix com a pilars de la gestió com es vol treballar: apostant per la en convivència amb l'entorn, municipal tres aspectes: la transversalitat, interrelació entre regidories per tal de administrat des de la transparència la qualitat i la transparència. Un cop respondre les demandes dels vilatans i la viabilitat econòmica." elaborat, el següent pas ha estat fer de manera eficient. D'aquests eixos, en arribar el document als grups de deriven més d'un centenar d'accions a "Per aquesta raó es creen l'oposició per tal que el coneguin de realitzar i 25 objectius estratègics. quatre blocs: persones, entorn, administració i economia" EL PAM, AL WEB L'ANTECEDENT El web municipal ajllavaneres.cat/pam L'antecedent és el PAM 2013-2015, aprovat estrenarà properament un apartat per per l'anterior govern (CiU i PP) el 18 de febrer explicar els objectius i les accions del Pla de 2013. Fixava els objectius i les accions que calendari d'Actuació Municipal (PAM), i fer seguiment el consistori tenia previst impulsar. Es pot del seu compliment. consultar al web municipal. · Elaboració del PAM per part de l'equip de govern municipal FET Què és el PAM? · Informació als grups municipals de l'oposició FET El Programa d'Actuació Municipal (PAM) és el full de ruta, l'instrument · Aprovació del PAM 2015-2019 en el de planificació de les accions de l'activitat municipal durant els quatre plenari municipal FEBRER anys de mandat i preveu també els recursos necessaris econòmics · Presentació del PAM a la ciutadania i financers per dur-les a terme. Si es considera oportú, el Programa en un acte públic a la sala de plens d'Actuació Municipal es pot revisar i modificar durant els quatre anys PROPERAMENT en què sigui vigent. cèntims Què? Qui? Per Com? Per què? quan? 25 els objectius Més de 100 El govern Per al Per aconseguir un poble prioritaris de les accions d'ERC i Acord per mandat per a les persones i una administració més l'acció de govern a realitzar Llavaneres 2015 - 2019 oberta 4 EL TEMA DEL MES Les persones L'entorn Objectius Objectius 1. Combatre les desigualtats amb polítiques socials 1. Descongestionar el centre, dotar-lo de més serveis 2. Fomentar la cohesió entre veïns i entitats 2. Promoure una mobilitat més sostenible, alternativa al cotxe 3. Vetllar per una educació pública i de qualitat 3. Preservar el patrimoni natural 4. Garantir l'accés a la cultura i la promoció de la història 4. Vetllar per una salut pública amb garanties 5. Garantir el desenvolupament integral de les persones 5. Aplicar criteris sostenibles en el disseny d'espais públics 6. Promoure l'esport com a espai d'inclusió i cohesió socials 6. Gestió eficaç dels residus 7. Saldar el deute històric d'equipaments esportius i culturals Com? · Ajuts a les famílies Com? · Bonificacions de taxes a la població amb risc d'exclusió · Revisar el Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) · Fomentar ocupació per a persones discapacitades · Nova ubicació provisional de les dependències de la Policia · Crear borsa d'habitatge de lloguer Local a l'antic Labandària · Crear el servei de mediació comunitària · Crear un bulevard entre M. de Déu de Montserrat i la Llorita · Crear aules de formació no reglades · Recuperar espais verds del municipi · Ampliar el casal d'estiu i complementar-lo amb colònies · Potenciar els horts urbans municipals · Suport a les festes locals i dinamització de festes majors · Instal·lació de més desfibril·ladors per punts estratègics · Impulsar la conservació de la memòria històrica · Potenciar espais verds més sostenibles · Impulsar les polítiques a favor dels joves · Millorar el volum i la qualitat de la recollida selectiva · Impulsar l'aula d'adults · Construir el nou pavelló municipal i un auditori de cultura · Fomentar la pràctica de l'activitat física · Creació d'un espai d'esbarjo per a gossos Administració Economia Objectius Objectius 1. Administrar els diners públics des de la transparència 1. Consolidar els sectors econòmics per un fort teixit 2. Agilitar els tràmits amb el foment de les noves tecnologies empresarial local 3. Dotar el personal municipal de més recursos 2. Posar Llavaneres al mapa a nivell turístic 4. Definir guies d'actuació per a diferents àmbits 3. Fomentar l'ocupació entre persones a l'atur 5. Millorar els serveis municipals 4. Desenvolupar el servei d'ocupació jove 6. Consolidar nous consells 7. Estratègia de comunicació més eficaç Com? · Activació de la Unió de Botiguers i Serveis (UBS) Com? · Fomentar l'assessorament a Pimes i crear un espai coworking · Crear la Regidoria de Transparència · Acord amb el Tecnocampus de Mataró per a la promoció · Sanejar el deute turística del municipi · Millorar els canals de comunicació · Reimpulsar la marca 3 Viles i fomentar la interrelació amb · Convocar jornades informatives Mataró · Actualitzar el web municipal · Renovar la imatge corporativa de l'Ajuntament · Millorar l'aplicació municipal per a mòbils i tauletes · Adherir-se al projecte de Viles Florides · Reforçar l'equip de Serveis Socials · Participar en l'any internacional dels llegums de les Nacions · Fomentar la formació per a ús de desfibril·ladors Unides · Elaborar pla d'habitatge, de Joventut, de transport públic... · Ampliar el programa Forma't · Procés participatiu per al futur de l'espai Labandària · Crear una Aula d'Audiovisuals i de Jardineria · Fomentar la creació de camins escolars · Obrir una oficina de turisme i un punt d'atenció turística · Concurs d'explotació del bar del Casal de la Gent Gran · Fomentar la formació de monitors de lleure · Posada en marxa de la brigada jove Què n'opines? Digues-ho a les xarxes #mesllavaneres 5 L'ÀGORA La clau és reinventar-se El comerç local s'intenta fer un lloc, tot i l'àmplia competència de grans superfícies Els comerciants locals s'enfronten al repte d'obrir A més del tracte familiar, com a comerç de proximitat, el cada dia la persiana, tot i comerç de Llavaneres compta amb un avantatge molt l'enorme competència de significatiu: pel fet que Llavaneres és vila turística, poden les grans superfícies -la obrir els diumenges. Quan els centres comercials de proximitat de Llavaneres les rodalies estan tancats per llei, el client pot trobar a amb Mataró ha estat Llavaneres una bona alternativa. determinant històricament-. Una competència que encara s'ha agreujat més amb la irrupció de la venda per internet. potencials als seus comerços. Les seves L' EXPERT OPINA propostes, al llarg del cicle festiu anual, El comerç de Llavaneres està decidit a fer ja s'han fet un lloc en la guia d'activitats Oriol Cesena, un pas endavant i reimpulsar-se gràcies del poble. Ho celebren tot: des del Nadal de Focalizza, SL a l'aposta per la qualitat i per un tracte fins al Carnaval, passant per la festa del «El comerç ha de treballar més que personal que la resta d'oferta comercial Castaween, la de l'estiu o la de la primavera. mai i ha de projectar valors com no té. Per fer-ho, compta amb el suport proximitat, qualitat i tracte. Són els de la Regidoria de Promoció Econòmica, Reactivació de la Unió de Botiguers pilars bàsics per a la seva projecció.» Empresa, Comerç i Turisme, que té «La formació continuada és la damunt la taula tot un seguit d'accions a Ara, tot just, s'acaba de fer un pas més: amb principal dinàmica a seguir per ser desenvolupar perquè el comerç local revifi. la recuperació de l'antiga Unió de Botiguers més competitiu.» Els botiguers són conscients que cal unir- i Serveis (UBS) de Llavaneres. L'associació «Tots aquells establiments que se per ser més forts, per dinamitzar-se de havia quedat desactivada. A proposta de revisen els seus processos de relació manera conjunta. la regidora, es torna a posar en marxa amb la clientela i que fan un esforç amb empreses de tot el municipi. A finals