PRESTACIONS ECONÒMIQUES D'ESPECIAL URGÈNCIA LLOGUER TERMINIS Es pot presentar en qualsevol moment. REQUISITS QUE CAL COMPLIR 1. Residir a Catalunya. 2. Ser titular/s d'un contracte de lloguer d'un habitatge, tenir-lo cedit o subrogat, i acreditar-ho documentalment, d'acord amb els articles 15 i 16 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, en relació amb els articles 15, 18 i concordants de la Llei 9/1998, de 15 de juliol , del Codi de Família, i els articles 18 i 33 de la Llei 10/1998, de 5 de juliol, d'unions estables de parella. 3. No tenir la persona sol·licitant, ni cap altre membre de la unitat de convivència, un habitatge en propietat, llevat que no en disposin de l'ús i gaudi. 4. L'habitatge s'ha de destinar a residència habitual i permanent de la persona sol·licitant. S'entén com a tal, l'habitatge que constitueixi el seu domicili en el padró municipal. 5. Estar en condicions de poder pagar el lloguer. 6. Els ingressos de la unitat de convivència de la qual forma part la persona sol·licitant en el moment de presentar la sol·licitud (ingressos mensuals ponderats d'acord amb el nombre de membres que en formen part i de la zona on estigui ubicat l'habitatge), no poden ser superiors a 2,5 vegades l'IRSC (Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya). Aquest import és pot trobar a: www.agenciahabitatge.cat S'entén per unitat de convivència el conjunt de persones empadronades en un domicili amb independència de si tenen relació de parentiu entre si. Si en la unitat de convivència hi ha una o més persones afectades per alguna discapacitat amb un grau igual o superior al 65 %, així declarada per l'ICASS, els ingressos d'aquesta unitat s'hauran de comparar amb els del tram següent. 7. No poden accedir a aquestes prestacions les persones llogateres d'habitatges de parcs públics ni tampoc les persones que hagin rebut l'oferiment per accedir a un habitatge del parc públic de lloguer i no l'hagin acceptat. 8. Deure a un/a creditor/a rendes del lloguer per circumstàncies sobrevingudes i no previsibles, degudament justificades amb l'informe dels serveis socials d'atenció primària o especialitzats, en que es proposi l'atorgament de la prestació per raons d'urgència i d'especial necessitat de la persona sol·licitant. 9. Garantir la liquidació del deute existent i estar en condicions de continuar pagant el lloguer. Si durant la tramitació es continua acumulant deute, els serveis socials poden proposar l'ampliació de l'import sol·licitat mitjançant un nou informe justificatiu. L'ampliació proposada es valorarà i, si escau, es podrà resoldre favorablement sempre que el total de l'ajut no superi la quantia màxima de 3000 anuals. 10. Haver pagat el lloguer un període mínim de 3 mesos des de la signatura del contracte fins que es demana la prestació. 11. Des de la data del primer rebut impagat fins a la data de la sol·licitud de la prestació no poden haver transcorregut més de 12 mesos, amb excepció dels casos en què s'hagi iniciat un procés de desnonament. 12. Que l'import del lloguer a pagar no superi els 600 mensuals a la demarcació de Barcelona. 13. La quantia màxima d'aquesta prestació és de 3.000 anuals. 14. El total de les mensualitats per a les quals es poden atorgar aquestes prestacions és com a màxim de 12 mesos, encara que la suma dels seus imports no arribi a la quantia màxima. 15. Quan la quantia de la prestació concedida hagi estat inferior a l'import màxim de 3.000 anuals, es podrà concedir una nova prestació, fins a aquest import màxim, sempre que s'acrediti el pagament de 3 mensualitats, com a mínim, entre la prestació inicialment atorgada i la nova sol·licitud. 16. Les persones beneficiàries d'aquesta prestació amb anterioritat fins a la quantia màxima, no poden sol·licitar una nova prestació fins que no hagi transcorregut un mínim de 1 any entre l'últim mes concedit i la nova sol·licitud. 17. No poden percebre la prestació les persones arrendatàries que tinguin parentiu per vincle de matrimoni o altra relació estable anàloga, per consanguinitat, adopció o afinitat, fins al segon grau, amb les persones arrendadores ni amb cap altre membre de la unitat de convivència. Aquest mateix criteri s'aplicarà a la relació entre la persona arrendadora i la persona arrendatària, quan la primera sigui una persona jurídica respecte de qualsevol dels seus socis, de les seves sòcies o partícips. 18. En el moment que s'hagi d'emetre la resolució, el contracte de lloguer ha de tenir un termini de vigència igual o superior a 12 mesos i, en cas contrari, la persona arrendadora ha de garantir documentalment la renovació contractual. 19. A les persones beneficiàries de la prestació per al pagament de deutes de lloguer subjectes d'un procés judicial de desnonament, se'ls podrà concedir una prestació complementària per poder donar continuïtat al pagament del lloguer, sempre que, en el moment que s'hagi d'emetre la resolució de concessió de la prestació complementària, el termini de vigència del contracte de lloguer sigui igual o superior a 12 mesos. En cas contrari, la persona arrendadora ha de garantir documentalment la renovació contractual. 20. Les persones beneficiàries de la prestació complementària per poder donar continuïtat al pagament del lloguer, a la data de la resolució de concessió han d'estar pagant el lloguer per mitjà de transferència bancària, rebut domiciliat, ingrés en compte o rebut emès per l'administrador de la finca i l'import d'aquesta prestació és el 60% de la renda anual de l'habitatge amb un límit màxim de 2.400. Aquesta prestació només es pot tramitar una vegada i per un període màxim de 12 mesos. DOCUMENTACIÓ QUE CAL APORTAR Juntament amb la sol·licitud de la prestació: 1. Original i fotocòpia o fotocòpia compulsada del DNI/NIE vigent, o document equivalent, de la persona sol·licitant i de tots els membres que formen la unitat de convivència. Si algun dels membres de la unitat de convivència no disposa de DNI/NIE, haurà de presentar el document identificatiu de què disposi. En cas de persones nouvingudes que han obtingut el DNI, han de fer constar a la sol·licitud, a més de la referència d'aquests documents, el NIE que tenien abans d'obtenir el DNI. 2. Informe socioeconòmic emès pels serveis socials municipals d'atenció primària o especialitzats, sobre la situació de la unitat de convivència. 3. Certificat de convivència, actualitzat a la data de presentació de la sol·licitud, que acrediti la residència habitual a l'habitatge de totes les persones que formen la unitat de convivència. 4. Justificant dels ingressos de cadascuna de les persones de la unitat de convivència majors de 16 anys. Per acreditar els ingressos caldrà aportar: · Original i fotocòpia o fotocòpia compulsada de les tres últimes nòmines prèvies a la presentació de la sol·licitud. En el cas de no poder aportar-les perquè encara no se'n disposa, cal presentar el contracte de treball. · Si són treballadors per compte propi, cal presentar la darrera declaració trimestral de l'IRPF. · En cas de persones en situació d'atur, certificat/s de l'oficina de treball amb l'import percebut els tres últims mesos previs a la presentació de la sol·licitud. · Si són pensionistes, certificat/s emès per l'òrgan o òrgans pagadors de l'import a percebre durant l'any en curs. 5. Fotocòpia compulsada del llibre de família, si escau. 6. Sentència judicial o conveni de separació o divorci, si s'escau. 7. Informe de vida laboral emès per la Tresoreria de la Seguretat Social de la persona sol·licitant i de totes les persones en edat laboral que formen part de la unitat de convivència. 8. Original i fotocòpia o fotocòpia compulsada del contracte de lloguer a nom de la persona sol·licitant. Les persones sol·licitants han d'aportar el contracte de lloguer, cessió o de sotsarrendament i per aquells contractes signats a partir de l'1 de juny de 2013 caldrà acreditar el compliment de la obligació de l'arrendatari del pagament de la fiança a l'arrendador, segons conformitat amb el que estableix la Llei 29/1994. 9. Full de dades bancàries per poder fer el pagament de la prestació, a nom de la persona propietària o administradora de l'habitatge, signat per aquesta i amb la diligència de conformitat de l'entitat bancària. (Model 1, incorporat en el formulari de sol·licitud). 10. Certificat de la persona propietària o administradora de l'habitatge que indiqui el detall del deute i dels mesos corresponents (Model 2, incorporat en el formulari de sol·licitud). 11. Si s'ha iniciat el procés de desnonament: fotocòpia compulsada de tota la documentació judicial de la demanda de desnonament de la qual disposi, i justificant d'haver sol·licitat un advocat d'ofici o nomenament d'aquest, si s'escau. L'Agència de l'Habitatge, si ho considera convenient per a la resolució de les sol·licituds, pot demanar documentació complementària a les persones interessades.