Ajuntament de SANT ANDREU DE LLAVANERES N:\Alexandra\NORMATIVA MUNICIPAL\REGLAMENTS\EXPEDIENTS ADMINISTRATIUS\ROM\TEXT REFOÒ S 2019\TEXT REFOÒ S 2019.doc TEXT CONSOLIDAT DEL REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL (R.O.M.) DE L'AJUNTAMENT DE SANT ANDREU DE LLAVANERES (JUNY DE 2019). TÍTOL PRELIMINAR Article 1.- Fonamentació Jurídica L'Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres es dota d'aquest Reglament Orgànic Municipal , fent ús de les atribucions que li reconeixen els articles 4.a), 20 i 69 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, modificada per la Llei 11/1999, de 21 d'abril; i en el marc del que s'estableix al capítol tercer del títol segon i als capítols primer, quart i cinquè del títol cinquè de la mateixa llei, als títols IV i IX del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya i altra normativa d'aplicació. Article 2.- Abast d'aquest Reglament Aquest Reglament té per objecte la regulació del règim organitzatiu i de funcionament dels òrgans municipals, l'articulació dels drets i dels deures dels membres d'aquesta Corporació i dels drets d'informació i participació ciutadana dels veïns i les entitats d'aquest municipi. Article 3.- Prelació de fonts Les prescripcions d'aquest Reglament s'aplicaran de forma preferent, excepte en els casos en què hi hagi contradicció amb normes de rang superior que siguin d'observació obligada. Els aspectes no previstos en aquest reglament es regiran per la legislació administrativa general emesa per la Generalitat de Catalunya, i, si no n'hi ha, per l'emesa per l'Estat. Si no hi ha legislació expressa s'aplicarà, per aquest ordre, la legislació comuna i els principis generals del dret, amb especial atenció a les normes de funcionament democràtiques. La facultat d'interpretar aquest Reglament correspon, en últim terme, al Ple Municipal, que ho farà en atenció als criteris d'interpretació gramatical i teleològica, o en funció dels objectius que es persegueixen en redactar els preceptes controvertits, amb els informes tècnics jurídics que calgui. Article 3 bis.- Llengua La llengua pròpia de l'Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres és el català. Tota la documentació municipal s'ha de redactar en català. No obstant, quan la situació ho requereixi, s'emprarà el castellà d'acord amb allò que disposa la Llei de Política Lingüística. TÍTOL I Sobre l'organització institucional de l'Ajuntament Capítol primer Dels òrgans de govern municipal Secció primera.- Disposicions generals Article 4.- Els òrgans de govern municipal Són els òrgans de govern municipal d'aquest Ajuntament, l'Alcalde/ssa, la Junta de Govern Local i el Ple Municipal, els Tinents d'Alcalde i els Regidors/es-Delegats/des en els termes establerts a la legislació. També hi haurà en aquest Ajuntament els següents òrgans: les Comissions Informatives, amb la Comissió especial de comptes, els grups municipals, i la Junta de portaveus, en els termes que estableix aquest reglament. A més hi haurà aquells òrgans de gestió o de govern que l'Ajuntament pugui crear en exercici del dret a l'autonomia organitzativa que li reconeix la Constitució Espanyola i la Llei 7/1985. NIF: P 0819600 H Plaça de la Vila, 1 08392 Sant Andreu de Llavaneres Tel. 93 702 36 00 Fax 93 702 36 37 www.santandreudellavaneres.cat Ajuntament de SANT ANDREU DE LLAVANERES Secció segona.- El Ple Municipal. Article 5.- Composició i atribucions El Ple està integrat per l'Alcalde/ssa i els Regidors/es de l'Ajuntament, una vegada hagin estat designats per la Junta Electoral i hagin pres formalment possessió del càrrec davant el mateix Ple. L'Ajuntament en Ple assumeix les atribucions que li atorguen la Llei 7/1985 i qualsevol altra disposició normativa, i pot delegar aquelles atribucions que siguin susceptibles de ser-ho, amb l'abast i les condicions establertes pel mateix Ple Municipal, sempre d'acord amb les condicions que s'esmenten en aquest reglament. El règim de funcionament del Ple Municipal serà l'establert, en aquest Reglament, a la Llei 7/1985 i al Decret Legislatiu 2/2003, o en alguna altra normativa d'aplicació vinculant. Article 6.- Lloc de les sessions plenàries Les sessions de l'Ajuntament en Ple se celebraran a la Casa de la Vila, llevat dels casos en què, per raons de força major, degudament justificades a la convocatòria, l'Alcalde/ssa cregui convenient celebrar-les en un altre edifici o local del terme municipal, habilitat per a aquest efecte. Article 7.- Convocatòria i ordre del dia 1.- L'Ajuntament Ple es reuneix prèvia la convocatòria de l'Alcalde/ssa. Juntament amb la convocatòria es trametrà a tots els Regidors/es l'ordre del dia que serà elaborat també per l'Aldalde/essa assistit del Secretari, tenint en compte tant les propostes provinents dels òrgans de govern i administratius de l'Ajuntament, com les provinents dels Regidors/es, ciutadans/es o entitats ciutadanes, en els termes que s'esmentaran més endavant. 2.- El primer punt de l'ordre del dia dels plens ordinaris serà sempre l'aprovació de l'acta de la sessió anterior. 3.- La convocatòria i l'ordre del dia es trametran als Regidors/es i a altres entitats o òrgans que correspongui, de manera que els rebin com a mínim amb dos dies hàbils d'antelació, sense perjudici del que s'aprovi en el ple extraordinari d'organització o les seves modificacions. L'antelació mínima no serà necessària en els casos de plens extraordinaris urgents, en aquest supòsit el primer punt a tractar serà l'apreciació de la urgència de la convocatòria de la sessió i no hi haurà precs i preguntes, ni altres assumptes urgents no inclosos a l'ordre del dia. 4.- A partir d'un mínim de dos dies hàbils abans de la celebració de la sessió del Ple, o del que s'aprovi en el ple extraordinari d'organització, la documentació relativa als diferents temes a tractar en aquest seran a la Secretaria de l'Ajuntament, on podran ser consultats pels Regidors/es. Entre aquesta documentació, hi haurà l'ordre del dia i l'acta de la sessió anterior. 5.- Tota la documentació del Ple serà de caràcter reservat i no podrà sortir ni se'n podrà fer ús fora de la Casa de la Vila. L'incompliment d'aquesta norma estarà subjecte a la imposició de la sanció administrativa corresponent, d'acord amb la legislació vigent. Article 8.- Periodicitat de les sessions Les sessions ordinàries del Ple Municipal es celebraran amb la periodicitat que s'aprovi en el ple extraordinari d'organització o les seves modificacions. En el mateix ple es fixarà el dia de la setmana i l'hora de celebració de les sessions ordinàries. Com a regla general, si el dia establert és festiu, la sessió es traslladarà al següent hàbil. No es convocarà, però, sessió ordinària quan no hi hagi punt de l'ordre del dia o quan la seva escassa entitat no aconselli la celebració del Ple. No obstant això, serà obligada la convocatòria de sessió ordinària del Ple Municipal cada dos mesos. Tanmateix, l'Alcalde/essa previ acord de la Junta de portaveus, podrà deixar de convocar sessions durant els terminis de temps que coincideixin amb els períodes de vacances de la majoria dels regidors/es, o per qualsevol altre motiu que es cregui escaient. El mes d'agost no serà hàbil per a les sessions ordinàries. Article 9.- Els precs i les preguntes del ple 1.- S'entén per prec la formulació d'una proposta d'actuació adreçada a algun dels òrgans de govern municipals. 2.- S'entendrà com a pregunta qualsevol qüestió referent a l'actuació o els propòsits d'actuació plantejada als òrgans de govern en el si del Ple. 3.- Les preguntes plantejades hauran d'ésser formulades per escrit i presentades davant el Registre General de l'Ajuntament, amb una antelació mínima de sis dies hàbils anteriors a la data de celebració de la sessió. Seran contestades ordinàriament pel destinatari en un temps màxim de dos minuts en la mateixa sessió, sens perjudici que l'interpel·lat per la complexitat de la pregunta, doni resposta en la sessió següent. El mateix Portaveu que formuli la pregunta podrà fer una exposició de la mateixa en el Ple durant un temps màxim de dos minuts. NIF: P 0819600 H Plaça de la Vila, 1 08392 Sant Andreu de Llavaneres Tel. 93 702 36 00 Fax 93 702 36 37 www.santandreudellavaneres.cat Ajuntament de SANT ANDREU DE LLAVANERES 4.- No obstant això, quan es formulin preguntes o precs sobre temes que, a considerar per l'Alcaldia, pel seu contingut, urgència, actualitat o altres circumstàncies s'hagin de formular, podran fer-se directament en el Ple. 5.- Les preguntes es formularan segons el format pregunta, resposta. 6.- Les associacions constituïdes per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns, com a entitats de participació ciutadana, i qualsevol veí, quan desitgin efectuar una exposició davant del Ple en relació amb algun punt de l'ordre del dia en la tramitació administrativa prèvia de la qual haguessin intervingut com a interessades, hauran de sol·licitar-ho per escrit a l'Alcalde/ssa amb una antelació de tres dies hàbils abans de la celebració del ple ordinari. Amb l'autorització d'aquest, i mitjançant un únic representant, podran exposar el seu parer durant un temps de cinc minuts, amb anterioritat a la lectura, debat i votació de la proposta inclosa a l'ordre del dia. 7.- Després de les sessions ordinàries del Ple, l'Alcalde/ssa declararà conclosa oficialment la sessió, i haurà d'establir aquest torn de precs i preguntes per al públic assistent sobre els temes debatuts en la sessió. També obrirà un torn de precs i preguntes a totes les sol·licituds entrades per registre 6 dies hàbils abans de la celebració del Ple ordinari. Correspon a l'Alcalde/ssa ordenar i tancar aquest torn. 8.- Podran sol·licitar la incorporació d'una proposició en l'ordre del dia del Ple: Les entitats i associacions cíviques inscrites en el registre Municipal d'Entitats que presentin la proposició signada per la majoria dels membres de la junta que tingui l'entitat o associació i sempre que les seves dades registrals estiguin vigents tal i com estableix l'article 105. Qualsevol persona o col·lectiu ciutadà que presenti 100 signatures acreditades de ciutadans i ciutadanes majors de 18 anys, de Sant Andreu de Llavaneres, amb les dades personals del signats. 9.- Quan es donin aquestes circumstàncies, la proposició es podrà incorporar a l'ordre del dia del ple ordinari més pròxim i serà tramitada d'acord amb els mateixos terminis que s'estableixen en l'article 10 punt 3 sobre mocions del Reglament orgànic municipal. 10.- En la sol·licitud d'intervenció en el Ple hi figurarà el nom de la persona que prendrà la paraula, amb un temps màxim de 10 minuts. Posteriorment, els o les portaveus dels diferents grups municipals podran sol·licitar aclariments al defensor o defensora de la proposta, qui la matisarà durant el temps màxim de 5 minuts i després es passarà al debat per part dels grups municipals i a la votació. 11.- Quan una proposició sigui refusada no se'n podrà presentar una altra sobre el mateix tema en un termini d'un any, excepte que es complementi amb noves dades rellevant. Article 10.- Mocions 1.- S'entén per moció la proposta de resolució o d'acord que és presentada al Ple per a la seva votació i adopció. 2.- Estan facultats per a presentar mocions l'Alcalde/ssa, la Junta de Govern Local, els portaveus en nom del grup municipal que representen i els Regidors/es no adscrits a cap grup municipal. 3.- Les mocions hauran d'ésser presentades per escrit, constaran necessàriament d'exposició de motius, proposta de resolució, i hi haurà un regidor/a que les defensarà. Les mocions hauran de ser presentades al Registre de l'Ajuntament i adreçades a l'Alcalde/ssa amb una antelació mínima de sis dies hàbils anteriors a la data de celebració de la sessió. En cas que l'adopció de l'acord corresponent requereixi majoria qualificada s'haurà de presentar a Secretaria vuit dies hàbils abans del tancament de l'ordre del dia per fer el preceptiu informe jurídic. Article 11.- Publicitat de les sessions 1.- Les sessions de l'Ajuntament en Ple seran públiques, excepte en el cas que els assumptes a tractar afectin el dret a l'honor, a la intimitat personal o familiar o a la pròpia imatge de les persones, en els termes establerts a l'art. 18.1 de la Constitució Espanyola, en relació a l'art. 70.1 de la Llei 7/1985 i l'art. 156.1 del Decret Legislatiu 2/2003. 2.- Quan es produeixen els supòsits esmentats a l'apartat anterior, o qualsevol altre que justifiqui la mesura a criteri de la Junta de portaveus, l'Alcalde/ssa, a iniciativa pròpia o a petició de qualsevol Regidor/a, podrà sotmetre al Ple com a qüestió prèvia, el caràcter secret del debat i la votació d'un o més punts de l'ordre del dia. Quan així s'acordi pel Ple per majoria absoluta, el tractament dels punts afectats es traslladarà al final de la sessió, i en el moment de tractar el tema, l'Alcalde/ssa disposarà l'abandonament de la sala per part del públic. 3.- Atesa la normativa en matèria de protecció de dades i el dret a la pròpia imatge dels regidors/es, en el recinte de la Sala de Sessions es prohibeix qualsevol tipus de gravació, filmació, fotografia, sense perjudici de què es pugui sol.licitar per escrit la corresponent autorització que haurà d'atorgar l'Alcalde. Article 12.- Inici de la sessió 1.- L'Ajuntament en Ple es constitueix quan, complint-se les condicions establertes en l'article 46.2.c) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i en l'article 98.c) del Decret Legislatiu 2/2003, l'Alcalde/ssa declara formalment oberta la sessió, cosa que farà l'hora prevista en la convocatòria. En aquest moment, el Secretari prendrà nota del assistents. NIF: P 0819600 H Plaça de la Vila, 1 08392 Sant Andreu de Llavaneres Tel. 93 702 36 00 Fax 93 702 36 37 www.santandreudellavaneres.cat Ajuntament de SANT ANDREU DE LLAVANERES 2.- A partir de l'inici de la sessió, els Regidors/es que s'incorporin o l'abandonin hauran de comunicar-ho a l'Alcalde/ssa, que ordenarà la seva constància en l'acta, a l'efecte de quòrums i votacions. 3.- El Ple es constitueix vàlidament amb l'assistència d'un terç del seu nombre legal de membres, aquest mínim d'assistència caldrà que es mantingui al llarg de tota la sessió. En tot cas, caldrà que hi assisteixin l'Alcalde/ssa i el Secretari o els qui legalment els substitueixin. Article 13.- Procediment per al debat 1.- La sessió s'iniciarà amb la votació de l'acta de la sessió anterior, que caldrà llegir prèviament en el cas que no s'hagi tramès als Regidors/es. 2.- Els punts de l'ordre del dia seran anunciats per l'Alcalde/ssa, el qual podrà interventir i en el moment en què sigui procedent donarà la paraula al ponent Regidor/a que correspongui. Finalitzada l'exposició, el president, atorgarà la paraula a tots els grups municipals que ho sol.licitin, que l'exerciran a través dels respectius portaveus o Regidors/es que aquests designin per ordre invers al seu nombre de Regidor/es. El temps d'aquest primer torn tindrà un límit de cinc minuts per portaveu. 3.- El ponent podrà intervenir amb un temps màxim de deu minuts. 4.- El president podrà atorgar un segon torn de duplica als Regidors/es que hagin intervingut en el primer torn, que tindrà una durada màxima de dos minuts. 5.- El president podrà concedir l'ús de la paraula quan li sigui demanada per al·lusions. La durada dels torns de rèplica per al·lusions serà de dos minuts com a màxim. 6.- Els membres de la Corporació podran en qualsevol moment del debat demanar la paraula per a plantejar una qüestió d'ordre, invocant a l'efecte la norma de la qual en reclama l'aplicació. L'alcalde/ssa resoldrà allò que pocedeixi, sense que per aquest motiu s'entauli cap debat. Article 14.- Ordenació del debat. Crides a l'ordre. La retirada de l'ús de la paraula. 1.- L'Alcalde/essa ordenarà el debat de conformitat amb les regles següents: a) Cap Regidor podrà parlar sense haver demanat la paraula al president i haver-la obtingut. b) Ningú podrà ser interromput quan parli, excepte pel president per demanar-li que torni a la qüestió o per cridar-lo a l'ordre. c) Durant el debat l'alcalde podrà intervenir en tot moment sense limitació. d) La Presidència dirigirà els debats d'acord amb les principis recollits als precep