ProjecteEducatiudeCentre EscolaMunicipaldeMúsicaLlavaneres Dadesdelcentre EscolaMunicipaldeMúsicaLlavaneres CarreteradeSantVicenç,14­EdificiCarCaralt 08392­SantAndreudeLlavaneres Tlf:937929280 @:escolamusica@ajllavaneres.cat Codidecentre:08060681 Índex 1. Introducció 2. Context 2.1. Elmunicipi 2.2. Contexteducatiuicultural 2.3. Situacióiinfraestructuradelcentre 2.4. Precepteslegals 3. Missió,visióivalors 3.1. Missió 3.2. Visió 3.3. Valors 4. Tretsd'identitat 5. Objectius 5.1. Objectiuspedagògics 5.2. Objectiusinstitucionals 5.3. Objectiusdecentre 5.4. Objectiusd'organitzacióigestió 6. Estructuraorganitzativa 6.1. Estructuraeducativa 6.2. Estructuradegovern 6.3. Òrgansdeparticipació 6.4. Serveis 1.Introducció El Projecte Educatiu de l'Escola Municipal de Música Llavaneres respon a la voluntat de definir les línies bàsiques i d'orientació del treball a realitzar per l'Escolaperunperíodeaproximatdequatreanys.Haestatelaborat,comptantamb l'opiniódelsdiferentsmembresdelacomunitateducativa,alllargdelcurs2017- 2018. El Projecte Educatiu de l'Escola Municipal de Música Llavaneres és el document marcquehadeguiarl'activitatdelcentreidelsseusmembres.Elsseuscontinguts són la base per al desenvolupament de totes les altres eines i instruments de planificació,organitzacióigestióoperativadel'Escola. Entenem que l'educació artística a través de la música és una eina d'indubtable valorquecalferarribaralmajornombrepossibledepersones.Ésperaixòqueen aquestprojecteeducatius'hivolplasmarlavoluntatdedefinirl'activitateducativa enunadoblevessant:perunabandatenintencomptetotesaquellespersonesque s'interessin per l'aprenentatge musical i que, per tant, busquin la seva proposta formativa a l'Escola de música, i per l'altra definir propostes musicals que permetin la pràctica de la música a un ampli sector de la ciutadania a fi que representiunenriquimentdelasevaformació,autoestimaigaudipersonal. La proposta educativa d'aquest PEC ha d'ajudar a dirigir coherentment el procés educatiu i per això es fixen una sèrie de fites per a tota la comunitat educativa a través de la definició d'objectius en l'àmbit pedagògic, institucional, de centre i d'organitzacióigestió.Espreténestarobertsatoteslesrevisionsidefinicionsde noves actuacions que siguin necessàries per tal que l'educació musical sigui significativa dins els marcs socials i culturals que se'ns presentin durant els propersanys. 2.Context 2.1.ElMunicipi SantAndreudeLlavaneresésunmunicipicostanerialhorasituatalpeudelParc NaturaldelMontnegreielCorredor.PertanylacomarcadelMaresme,ilimitaamb les poblacions de Dosrius, Sant Vicenç de Montalt i Mataró, i té una extensió territorial d'11,9Km2. Està constituït per dos nuclis urbans, el principal, situat a unsdoskilòmetresdelalíniacostaneraiunpetitnuclipoblacionalsituatarrande costa. Té una població d'uns 10.758 habitants1. Aquesta població ha estat en constant creixement,ientermesproporcionals,persobredelacomarcadelMaresmeidela resta de Catalunya. El 74% dels habitants són nascuts a Catalunya, el 13% a la restad'Espanyaiel13%ésnascudaal'estranger. EnlesprimeresdècadesdelsegleXX,Llavaneresvaesdeveniruncentred'estiueig de la burgesia barcelonina. D'aquí la gran quantitat d'edificis modernistes i noucentistesques'hitroben.Actualmentésunfocusresidencialiturístic,ambun volumdesegonesresidènciesquerepresentael20%deltotaldelshabitatgesdel municipi. Elsectorserveiséselmotoreconòmicprincipal,representantel85%del'ocupació quegeneraSantAndreudeLlavaneres.Aquestpredominihaanataugmentantde forma important les darreres dècades, en contraposició als sectors de la construcció,laindústriaol'agricultura. 2.2.Contexteducatiuicultural A més de l'Escola Municipal de Música Llavaneres, el municipi compta amb els següentsequipamentseducatius,totsellsdetitularitatpública: Llard'infantsmunicipalMinerva Llard'infantsmunicipalSantNicolau EscolaSerenaVall EscolaJaumeLlull InstitutLlavaneres L'any 2016 va néixer el Projecte Educatiu de Vila de Sant Andreu de Llavaneres (PEV),impulsatperl'AjuntamentiambelsuportdelaDiputaciódeBarcelona. D'aquestamaneraelmunicipiformapartdelsProjectesEducatiusdeCiutatquehi haalaprovínciadeBarcelona. ElPEVéselcompromísdelaciutadaniaambl'educació.Educacióentesacomun procésd'aprenentatgequeesconstrueixconstantmentalllargdelavida.Alhora,el PEV és una eina de participació ciutadana que permet definir el model de poble queesvolielsvalorsquel'handesustentar. 1Xifresoficialsdepoblacióresultantsdelpadrómunicipala1degenerde2017 En l'àmbit cultural, el poble té dos equipaments culturals municipals, com són el Museu-ArxiudeLlavaneresilaBibliotecaMunicipaldeLlavaneres. D'entrelesentitatsprivadesdelmunicipi,destacarElCasaldeLlavaneres.Ésuna entitat especialment destinada a fomentar la cultura i les tradicions. Organitza cursos amb regularitat de música, ball, idiomes o esport. Té grups estables de batucada (Batubanyuts) i teatre (Companyia Inestable d'El Casal), així com seccionstradicionalsdegegants,grallersidiables. 2.3.Situacióiinfraestructuradelcentre L'EscolaMunicipaldeMúsicaLlavanerestéelseuorigenalasecciódeculturade "El Casal" de Llavaneres i neix l'any 1994 com a Aula de Música del Casal de Llavaneres. L'any 2001 l'Ajuntament aprova en ple (sessió ordinària de 21 de maig) que l'establiment del servei esdevingui municipal i es gestioni de manera indirectaatravésd'unconcertambl'AssociaciómusicalLlavaneres.Al2002passa aseruncentreautoritzatobtenintelreconeixementdelaGeneralitatdeCatalunya. Desdesetembrede2015,l'EscolaMunicipaldeMúsicaLlavaneresesgestionade formadirectaperl'AjuntamentdeSantAndreudeLlavaneres. L'escola està ubicada, des de 2001, al segon i tercer pis de l'edifici de Can Caralt, situatalacarreteradeSantVicenç14.Aquestedifici,eraunamasiade1774,Can Cassany, transformada en casa senyorial per Josep de Caralt i Argila a la segona meitatdelsegleXIX.L'escolacomparteixespaiambelMuseuArxiudeSantAndreu deLlavaneres,queintegraunmuseu,unapinacotecail'arxiumunicipal,instal·lata laplantabaixaiprimerpisdel'edifici. La superfície útil de l'escola és de 294,89m2. Consta de 8 aules, un petit auditori, unasecretariaiunasaladeprofessors. L'EMM Llavaneres forma part de l'Associació Catalana d'Escoles de Música (ACEM). Aquesta associació agrupa més de 130 escoles de música, la majoria d'ellespúbliques,ambdiferentsobjectiusformatius,socialsiculturals. 2.4.Precepteslegals - Article48.3delaLleiOrgànicad'Educació,2/2006,de3demaig. - Article65delaLleid'EducaciódeCatalunya,12/2009,de10dejuliol. - Decret 179/93, de 27 de juliol, pel qual es regulen les escoles de música i dansad'ensenyamentsnoreglatsaCatalunya. - ConvenidecreacióEMMLlavaneres,de24denovembrede2004. - Reglamentd'EscoladeMúsicaLlavaneres. 3.Missió,visióivalors 3.1.Missió L'Escola Municipal de Música és un servei municipal que ofereix una formació musical atenent la diversitat d'interessos, expectatives i condicionants dels usuaris, amb l'objectiu de facilitar l'accés, la participació, la sensibilització i l'expressiómusical,principalment,delsciutadansdeSantAndreudeLlavaneres. 3.2.Visió L'EMMpreténesdeveniruncentreaccessibleiobertaqualsevolciutadàatretpel fet musical. Un centre amb voluntat innovadora que a través de la formació i l'activitatmusicalcontribueixisignificativamentalamilloraculturaldelmunicipi. 3.3.Valors Laproximitatalsciutadansialsagentsculturalsieducatiusdelaciutat. Elgrupcomaeinapedagògicaicomaespaiexpressiu. Ladiversitatdelsaprenentatgesielrespecteperlesdiferentsestètiques. Laqualitatmetodològicaiartística. 4.Tretsd'identitat Relacióescola-entorn L'Escola, com a servei públic, està compromesa amb el seu entorn amb l'objectiu d'esdeveniruncentregeneradord'activitatmusicalicultural.Hadeseruncentre situat en la intersecció de la formació i la pràctica cultural, per això es mostrarà obertacol·laborarambtotesaquellesinstitucionsientitatsquetreballinenelmón educatiu,aixícomambaquellesquedesenvolupinlasevaactivitatenl'àmbitdela cultura,establintvinclesqueafavoreixinlapràcticailaculturamusicals,aixícom larelacióentrelespersonesilacohesiósocial. L'Escola ha de crear sinèrgies entre l'educació, la creació, la interpretació i la produccióartística,iaprofitaralmàximelpotencialformatiud'aquestesactivitats. Ha de contribuir a fomentar a Llavaneres l'aparició d'interessos, demandes i necessitatsexpressivesdelsciutadansenelcampmusicali,alavegada,donar-hi resposta. Cercaràtambélacol·laboracióambaltresescolesdemúsica,pertaldeparticipar activamentdelesxarxesiassociacionsdecentresexistents,jaquerepresentenuna possibilitatdeconeixementimilloraartísticaipedagògica. Escolaparticipativaioberta La participació dels diferents sectors de la comunitat educativa és un element necessariperadesenvoluparelpropiprojected'escola,peraixòl'Escolacomptarà ambespaisiòrgansperagarantireldretdeparticipacióenlavidadelcentrede totelprofessorat,delesfamíliesidel'alumnat. L'opiniódel'equipdeprofessorsésbàsicaperconstruirlavidadiàriadelcentre, permetquel'escolademúsicasiguiuncentreviuontothomsesentipartícipdel seu coneixement. També són necessàries les opinions de pares, mares i alumnes perquè l'equip de professors de l'escola conegui altres punts de vista del tot imprescindiblesperdesenvoluparlasevatascadocentiorganitzativa. Educacióperaladiversitat L'Escola resta oberta a tota opció social, cultural, ideològica i religiosa. No fa cap discriminacióperqüestiód'edat,origen,sexe,gènere,capacitatfísicaointel·lectual i respecta els diversos ritmes d'ensenyament i aprenentatge adequant els contingutsalesnecessitatsdel'alumnat. Llenguavehicularid'aprenentatge Lallenguavehiculardelcentreienlaqueesdesenvoluparàl'activitateducativaés la catalana, sense perjudici de les altres llengües oficials a Catalunya i els drets lingüísticsindividualsdelsalumnes,d'acordamblalegislacióvigent. EldesenvolupamentespecíficquedarecollitalProjecteLingüísticdeCentre. Líniametodològica Perfildel'alumnat Els alumnes de l'Escola Municipal de Música Llavaneres tenen un perfil divers, pel que fa als interessos i capacitats envers la música. És per això que des del centre hem d'atendre a tots aquests perfils, tant els més encaminatsaferdelamúsicalasevaprofessió,comelsquevolenferdela música una activitat de creixement personal i de relació amb la pràctica artística. L'escola ha de garantir uns ensenyaments de qualitat per a tots aquests interessos de la ciutadania, i la millor forma de fer-ho és amb programes diferentsperacadaundelscasos. L'objectiu és el de formar persones de diverses edats que adquireixin les capacitats necessàries per poder cantar i tocar música amb la màxima qualitat,iqueelspermetràescolliraquellcamíqueellsdesitgin. Visiósocialitzadora:aprenentatgeimotivacióapartirdelavivència L'Escolapotencialamotivaciódelsalumnespartintdelamúsicacompartida ambcol·lectiuenunprojectemusicalcomú. S'estimularà l'experiència de comunitat amb activitats que englobin altres sectorsculturalsdelmunicipi.Aquestavivència,socialicultural,ajudaràa complementarelprocésd'aprenentatgedel'alumne. Potenciaciódelapràcticacol·lectiva La pràctica musical en grup és l'element vertebrador de l'aprenentatge musical,itambédel'ofertaeducativa.L'Escolahadedisposard'agrupacions diversesennombredecomponents,edats,tipologiaiestils. Espotenciaràeltreballengrup,vetllantpertalquetotl'alumnatparticipi d'una o diverses agrupacions musicals, com a espai natural per al desenvolupamentdelsseusaprenentatgesmusicals. Unensenyamentméscooperatiupermetaprendretandelsiguals,elsaltres alumnes,comdelprofessor,apartirdelesdinàmiquespròpiesdelamúsica. I aquesta pràctica en grup, també ha de fomentar certs valors no exclusivament musicals, com el respecte als altres, la crítica constructiva, l'escoltadel'altre,oelvalordeladiferència. L'aprenentatgedel'instrumentilasevaintegracióalcol·lectiu Sempre que sigui possible, sobretot en les primeres etapes formatives, la classe d'instrument es realitzarà en grup, i posteriorment de manera individual,pertaldepoderatendremillorlesnecessitatsdecadaalumne. El professorat s'adaptarà a l'evolució de l'alumnat, detectant tant les dificultats com les seves aptituds, per tal de seguir un camí sempre motivadorqueaportimilloresglobals. La formació de conjunts instrumentals o vocals és un tret d'identitat de l'activitat a l'escola de música i de la vida de cadascun dels seus alumnes. Defensem que l'aprenentatge d'un instrument es torna més significatiu si estàvinculatalasevapràcticacol·lectiva. Per això, tot i que l'instrument és l'assignatura principal de la majoria d'alumnes de l'escola, és la pràctica de conjunt la que consolidarà l'aprenentatgemusicalenl'instrument. Treballtransversal Tot i que l'Escola organitza la seva oferta formativa en programes d'assignatures,elprofessoratrealitzaràuntreballtransversal.Perexemple en l'aprenentatge del llenguatge musical, que estarà present en totes les assignatures, per tal de facilitar un apropament global i de forma transversalalfenomenmusical. S'aposta per transmetre uns coneixements connectats entre si, pròxims i comprensiblesperl'alumne,quelipermetinarribaraunaprenentatgemés integratiordenat. Participaciódel'alumneenelseuprocésd'aprenentatge Ésimportantferparticiparal'alumneenlaplanificacióiavaluaciódelseu procésd'aprenentatge.L'alumnehadepodervalorarelsseusprogressosi comprendreelsobjectiusacurtillargtermini,ambajudadelprofessor. Fer-lopartícip,l'had'estimularasuperar-se,ambl'objectiudequegaudeixi amb l'esforç i l'enriquiment personal que aquest fet comporta. D'aquesta manera, i de forma progressiva, es pretén que l'alumne guanyi en autonomia, iniciativa i motivació, des de la rigorositat i la disciplina en el treball. Potenciaciódelesactuacions Undelsobjectiusdel'activitatdocentdelcentreésqueelsalumnesrealitzin actuacions musicals en públic amb regularitat, contemplant-les com un fonamentimportantdinselseuprocésd'aprenentatge.Peraixò,promourà la participació activa i responsable dels alumnes en concerts, audicions, actesculturals,etc. Considerem molt important la implicació dels pares en les diferents activitatsqueorganitzal'Escola,jaqueelsajudaacomprendremillortotel procés educatiu que comporta l'estudi de la música. El recolzament i implicació familiar contribuiran a la motivació de l'alumne i al gaudi col·lectiu. Acciótutorial Eltutorhaderepresentar,perl'alumneilasevafamília,unafiguraderecolzament ambquipodercompartirianalitzartotelqueenvoltalasevaeducaciómusical. L'objectiu principal de l'acció tutorial és la de proporcionar a l'alumne un suport personal, acadèmic i d'orientació durant tota l'etapa de formació musical en el centre. Per exemple: preocupar-nos i interessar-nos per les circumstàncies personals de l'alumne, del seu entorn social i tenir-ho en compte durant el seu procés educatiu; donar suport al centre a l'hora de fer arribar informació cap a l'alumnat i les seves famílies; o ajudar i orientar l'alumne a l'hora de prendre decisions en el seu itinerari formatiu. Es tracta doncs, que es prengui més consciènciadelaimportànciadeldeuredeltutor. Aquest procés s'ha de dur a terme mitjançant un contacte regular entre tutor i família,onespuguicompartirl'evoluciódeltreballdel'alumne,lliuraricomentar elsinformesenelsperíodescorresponents,otractarqualsevolaltracircumstància oactivitat. L'acciótutoriall'exerceix,generalment,elprofessord'instrument.Igualment,s'ha derealitzaruntreballcoordinatdelprofessoratpertaldecompartirlainformació deltreballqueestàrealitzantl'alumnealesdiferentsclasses. 5.Objectius 5.1.Objectiuspedagògics - Procurarunaformacióàmpliaquepermetigaudirdelapràcticadelamúsica. - Potenciar la interrelació dels continguts i metodologies de les diferents matèriespertald'oferiral'alumnatunaformaciólògicaicoherent. - Desenvolupar la tasca pedagògica a partir d'una metodologia que resulti significativa i funcional, entenent que és l'alumne qui construeix el seu aprenentatge, amb una intervenció docent que parteix de les motivacions i coneixements previs de l'alumnat, i que ajuda a desenvolupar les seves compe