Actualització del pla d'usos comercials i modernització del mercat Crèdits Actualització del pla d'usos comercials i modernització del mercat J3B3 Consulting Direcció: Regidoria de Promoció Econòmica, Empresa, Comerç, Turisme i Consum de l'Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Col·laboració: Gerència Serveis de Comerç Àrea Comerç, Consum i Salut Pública de la Diputació de Barcelona ACTUALITZACIÓ DEL PLA D'USOS COMERCIALS I MODERNITZACIÓ DEL MERCAT Índex | Índex Índex 1. Context i antecedents 2. Planejament urbanístic i sectorial 3. Anàlisi del context territorial i socioeconòmic 4. Anàlisi del teixit comercial 5. Enquesta d'hàbits de consum 6. Pla parcial àmbit riera de Sant Andreu 7. Pla parcial àmbit Les Alzines 8. Àmbit Polígon d'activitat econòmica 9. Conclusions 3 ACTUALITZACIÓ DEL PLA D'USOS COMERCIALS I MODERNITZACIÓ DEL MERCAT Índex | Índex En un entorn privilegiat dins un municipi de caràcter predominantment residencial, potenciar noves activitats comercials i econòmiques que reforcin una economia local dinàmica, sostenible i de proximitat, atraient inversions econòmiques que aportin valor afegit al territori i responguin a les necessitats dels seus habitants. 4 Context i antecedents ACTUALITZACIÓ DEL PLA D'USOS COMERCIALS I MODERNITZACIÓ DEL MERCAT 1. Context i antecedents Índex | Índex / 1. Context i antecedents 1.1 Estudi de pla d'usos comercial de Sant Andreu de Llavaneres, volum I i II (2010) L'any 2010 es va encarregar un estudi de pla d'usos comercials que incloïa una enquesta sobre els hàbits de consum de les famílies de Sant Andreu de Llavaneres, així com una proposta de regularització basada en l'anàlisi i diagnosi realitzades. En aquell moment, el context justificava una estratègia centrada en la zonificació i la regulació d'usos comercials mitjançant restriccions específiques segons les diferents àrees del municipi. A mode de síntesi, tot seguit es presenten les principals propostes d'actuació i regulació derivades d'aquell estudi: Propostes d'actuació · De l'àmbit urbanístic: l'estudi proposava realitzar una reurbanització del nucli comercial (Carrer de Munt i voltants), referent a pavimentació, eliminació de barreres arquitectòniques, il·luminació i accessibilitat. També una millora de l'accessibilitat i mobilitat, especialment en la senyalització de recorreguts comercials, aparcaments clarament indicats i optimitzats. I, connectar les zones comercials (Sant Pere, nucli i port) mitjançant recorreguts segurs i atractius per al vianant, i millora del transport públic. · De l'àmbit comercial: l'estudi plantejava diversificar l'oferta a través d'impulsar la captació d'un supermercat i comerços d'equipament personal, recuperar els locals buits amb incentius fiscals, crear espais de coworking comercial o formats efíments estil pop-ups i, dinamitzar el comerç amb calendaris d'activitats comercials i culturals, mercats temàtics i promocions conjuntes. · De l'àmbit institucional i promocional: es proposa fomentar campanyes de fidelització dirigides a nous residents i públic jove i enfortir l'associació de comerciants perquè sigui la plataforma de lideratge col·laboratiu. 6 ACTUALITZACIÓ DEL PLA D'USOS COMERCIALS I MODERNITZACIÓ DEL MERCAT 1. Context i antecedents Índex | Índex / 1. Context i antecedents 1.1 Estudi de pla d'usos comercial de Sant Andreu de Llavaneres, volum I i II (2010) L'any 2010 es va encarregar un estudi de pla d'usos comercials que incloïa una enquesta sobre els hàbits de consum de les famílies de Sant Andreu de Llavaneres, així com una proposta de regularització basada en l'anàlisi i diagnosi realitzades. En aquell moment, el context justificava una estratègia centrada en la zonificació i la regulació d'usos comercials mitjançant restriccions específiques segons les diferents àrees del municipi. A mode de síntesi, tot seguit es presenten les principals propostes d'actuació i regulació derivades d'aquell estudi: Propostes de regulació L'objectiu de les propostes de regulació derivades d'aquell estudi són: evitar la dispersió comercial i especialitzar la zona comercial, també definir un model comercial propi, integrat urbanísticament i que s'adapti a la demanda real del municipi, i fomentar la implantació de negocis complementaris a l'oferta actual. Per dur a terme aquests objectius es proposa les següents eines i mesures: · Revisió del POUM: la delimitació de les zones de prioritat comercial, la previsió del creixement comercial ordenat al barri de Sant Pere i la integració dels usos comercials dins la planificació urbana global. · Zonificació comercial funcional: nucli compacte per a compres completes i de proximitat, el barri de Sant Pere un comerç de convivència i la restauració, lleure i serveis turístics del Port. · Criteris d'implantació d'activitats: la regulació de dimensions mínimes dels locals, la priorització de determinats sectors comercials (equipaments, alimentació) i control de la densitat de determinades activitats (bars o entitats bancàries). · Ordenances específiques: l'adaptació de la normativa per fomentar els usos mixtos, els incentius municipals a activitats estratègiques (reduccions fiscals, ajuts) i la normativa sobre horaris, obertures en dies festius (municipi turístic). 7 ACTUALITZACIÓ DEL PLA D'USOS COMERCIALS I MODERNITZACIÓ DEL MERCAT 1. Context i antecedents Índex | Índex / 1. Context i antecedents 1.2 La proposta d'estudi L'encàrrec sorgeix de la voluntat municipal de repensar l'estructura Els objectius principals de l'estudi són: econòmica i comercial del municipi amb una mirada estratègica i de futur, davant la necessitat d'adaptar-se a noves realitats i oportunitats. L'estudi pren com a punt de partida la documentació urbanística i econòmica anterior, · Diagnosticar l'estructura comercial actual del municipi i especialment els documents del 2010 i una proposta prèvia de pla d'usos, analitzar les seves mancances i potencialitats. que han quedat desfasats o no s'han executat plenament. · Estudiar les possibilitats d'introducció de nous usos i Des del primer moment es manifesta la intenció donar un nou enfoc a activitats terciàries que puguin enriquir l'oferta local. l'encàrrec: es volen explorar noves activitats econòmiques i comercials que ajudin a impulsar el municipi, especialment en espais estratègics com · Valorar la implantació d'un operador comercial que actuï com a motor dinamitzador, i els seus efectes sobre la l'aparcament de l'antic camp de futbol i el Polígon d'Activitat Econòmica mobilitat i el comerç local. (PAE). També es posa èmfasi en les limitacions urbanístiques actuals i la necessitat de revisar-les per facilitar noves implantacions. · Proposar diferents escenaris de futur amb una anàlisi. S'han mantingut diverses reunions amb els serveis tècnics municipals i la · Aportar una visió estratègica, imparcial i rigorosa que serveixi tècnica de promoció econòmica, amb l'objectiu d'identificar espais pendents de base per a futures decisions polítiques i urbanístiques. de desenvolupament i analitzar com poden acollir nous usos. · Aquest enfoc vol respondre a la necessitat de redefinir el rol L'estudi es planteja amb una vocació transversal, sense prioritzar cap del municipi dins del context comarcal i metropolità, subsector econòmic ni cap operador concret. Es vol garantir l'equitat entre els millorant la seva capacitat d'atracció, la qualitat de vida de la diferents sectors i activitats, amb una visió general que consideri el model de ciutadania i la vitalitat del teixit econòmic i comercial. poble, la mobilitat, la sostenibilitat i la cohesió comercial. 8 ACTUALITZACIÓ DEL PLA D'USOS COMERCIALS I MODERNITZACIÓ DEL MERCAT 1. Context i antecedents Índex | Índex / 1. Context i antecedents 1.3 La normativa de serveis La Directiva de serveis 2006/123/CE, també coneguda com a directiva Bolkestein, és una normativa europea clau que afecta directament la regulació de les activitats econòmiques i comercials als estats membres. Té com a objectiu principal facilitar la llibertat d'establiment i la lliure prestació de serveis dins el mercat interior de la Unió Europea, reduint les barreres administratives injustificades. Marc normatiu i transposició Principis clau aplicables a Catalunya Impacte en urbanisme i planificació comercial A Catalunya, l'aplicació d'aquesta directiva s'ha fet a 1. Lliure establiment i exercici de serveis: Els ajuntaments han hagut d'adaptar els seus plans través de diverses normes estatals i autonòmiques, S'elimina la necessitat de llicència prèvia per a d'usos i normatives urbanístiques per garantir que entre les quals destaca: moltes activitats comercials, substituint-la per les limitacions a usos comercials siguin justificades. · Llei 17/2009, sobre el lliure accés a les comunicació o declaració responsable. activitats de serveis i el seu exercici Per exemple: (transposició estatal directa). 2. Proporcionalitat i no discriminació: · No es poden limitar usos comercials per Qualsevol requisit que es mantingui (per motius arbitraris o estètics. · Llei 25/2009, coneguda com la Llei exemple, horaris, distàncies mínimes, Òmnibus, que modifica nombroses lleis característiques dels establiments) ha d'estar · Les zones d'exclusivitat o els topalls de sectorials per adaptar-les a la directiva. justificat per raons d'interès general, com la superfície han de basar-se en criteris tècnics o seguretat, la salut pública o la protecció del d'interès general (mobilitat, convivència veïnal, · A nivell català, es desenvolupen criteris medi ambient, i ha de ser proporcional i no etc.). d'adaptació normativa sectorial per part del discriminatori. Departament d'Empresa i Treball i altres 3. Simplificació administrativa: departaments implicats. L'administració ha d'oferir punts únics d'informació i tramitació electrònica (com el Canal Empresa o el portal EACAT), per facilitar als operadors l'accés a requisits, formularis i 9 normatives. Planejament urbanístic i sectorial ACTUALITZACIÓ DEL PLA D'USOS COMERCIALS I MODERNITZACIÓ DEL MERCAT / 2. Planejament urbanístic i sectorial Índex | Índex 2. Planejament urbanístic i sectorial 2.1 Planejament urbanístic general: POUM El Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) constitueix l'instrument de planejament urbanístic general vigent, aprovat definitivament el 25 de juliol de 2013, en substitució de les Normes Subsidiàries de 1995. El seu abast comprèn la totalitat del terme municipal i té per objecte definir l'estructura general del territori per mitjà de la classificació i qualificació del sòl, amb la finalitat última d'establir els criteris per al desenvolupament urbanístic del municipi. El POUM determina la classificació del sòl en les categories de sòl urbà, sòl urbanitzable i sòl no urbanitzable, i en regula les condicions d'ús i edificació mitjançant paràmetres normatius específics. A més, fixa la reserva de sòl per a sistemes urbanístics i equipaments, així com per a habitatge amb protecció pública, d'acord amb el marc legal vigent. En matèria d'activitat econòmica, el POUM estableix les bases per a la seva ordenació i