X
Emergència per sequera!
Botó que mostra/amaga menú lateral
Notícies | PUBLICAT 11.05.2021
Versió per imprimir
Comparteix al FacebookCompartir a Twitter
Notícies
Comunicat: regularització de la taxa de les escombraries

La Diputació de Barcelona, a través de l'Organisme de Gestió Tributària (ORGT), és l'ens que gestiona el cobrament de les taxes municipals des de l'any 1994. Degut a l'error que la Diputació ha detectat quan realitzava el cobrament de la taxa d'escombraries d'aquest any, l'Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres vol manifestar el següent:

Delegació de la gestió i el cobrament dels impostos

  • El fet que la Diputació de Barcelona s'encarregui no només del cobrament sinó també de la gestió dels tributs, ha impossibilitat la possible detecció de l'errada per part dels serveis econòmics de l'Ajuntament, ja que la recaptació efectiva i la previsió d'ingressos pressupostats s'assolien en cadascun dels exercicis.

Revisió dels criteris per al cobrament de la taxa

  • Els preus de la taxa de residus s'han mantingut des de l'any 2010, tret d'alguna lleugera modificació.
  • L'octubre del 2016 el consistori decideix fixar uns nous criteris per al cobrament de les taxes d'escombraries.
  • Per error, l'Organisme de Gestió Tributària (ORGT) aplica aquests canvis de manera incorrecta en 1.621 casos.
  • Fins aquest 2021, l'ORGT no detecta aquest error en la metodologia que aplicava per determinar què havia de pagar cada unitat tributària.

Detecció de l'errada

  • L'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona descobreix l'errada i es posa en marxa per tractar d'actualitzar el cobrament de la quota no cobrada -o en algun cas, cobrada de més- dels anys 2017 a 2021.
  • El consistori té coneixement d'aquests fets el 19 d'abril i, l'endemà dia 20, n'informa tots els grups municipals, en una reunió en què també hi assisteix el cap de l'oficina comarcal de l'ORGT.
  • El consistori ha demanat a la Diputació de Barcelona la documentació de tots els habitatges afectats per revisar la regularització i confirmar que no hi ha més errades de classificació.

Unitats tributadores afectades

  • L'actual revisió dels objectes tributaris de la taxa de residus domèstic afecta 1.621 habitatges o unitats tributàries (UT), un 27,02% del total de llars i/o locals comercials, que actualment és de 5.999 unitats.
  • L'error en la tributació de la taxa a les 1.621 unitats afectades es produeix a partir de l'1 de gener de 2017, quan la tarifa passa a definir-se només en funció de la tipologia de l'immoble i no a causa de la seva situació com fins aleshores.
  • Aquesta errada afecta els rebuts dels anys 2017, 2018, 2019 i 2020. En alguns casos, la incorrecta aplicació de les tarifes suposarà una reducció o un increment de l'import de la taxa.

Aturada del tràmit

  •  En la reunió de Govern Local de dimarts 11 de maig, es decideix:

    1. Sol·licitar la paralització dels enviaments dels tràmits d'audiència-reconeixement del deute als habitatges afectats i de liquidació del rebut fins que no es revisi la totalitat de les incidències.

    2. Endarrerir el rebut de la taxa que habitualment es paga el mes de juliol al mes de novembre.

  • L'aturada permetrà revisar la feina feta per l'ORGT, esmenar-ne els possibles errors i planificar amb més temps una possible solució per tal de mitigar els efectes d'aquesta regularització per al contribuent. L'objectiu és no generar més problemes, falsos rebuts o possibles deutes.

Preguntes freqüents

Què ha passat?
Que la Diputació va aplicar erròniament, des del 2017, la regularització de tarifes.

Per què l'Ajuntament tampoc no ho ha detectat fins ara?
La Diputació fa l'estimació i els cobraments que ha rebut l'Ajuntament coincidien amb aquestes estimacions.

A quins anys afecta la revisió?
Al rebut dels anys 2017, 2018, 2019 i 2020.

Aquesta regularització ens afecta a tots?
No, la revisió de la taxa de residus afecta 1.621 unitats tributàries dels 5.999 que hi ha a Llavaneres.

Tots els contribuents afectats hauran de pagar més?
La incorrecta aplicació de les tarifes suposarà una rebaixa o un increment de l’import de la taxa de residus, segons el cas. La revisió que hi ha en marxa en aquests moments permetrà detectar en quins casos finalment no caldrà aplicar el canvi de tarifa.

Quin és el calendari fiscal?
El govern ha endarrerit el cobrament de la taxa d’escombraries del 2021 fins al mes de novembre per poder revisar l’error detectat amb el cobrament del rebut.

Què vol aconseguir l'Ajuntament?

  • Suprimir els interessos en cas de fraccionament.
  • Supervisar la revisió que la Diputació ha fet dels 1.621 habitatges afectats.
  • Vetllar pels interessos dels veïns del municipi perquè aquesta errada els afecti mínimament.

 

Diputació de Barcelona
^