Plaça de la Vila, 1
937023600
participacio
1. Preàmbul
La Regidoria de Participació Ciutadana de l’Ajuntament de Llavaneres posa en marxa la sisena edició del Pressupost Participatiu, un procés participatiu obert a tots els veïns majors de 16 anys (en data de la votació) empadronats a Llavaneres, mitjançant el qual la ciutadania decidirà en què invertim una part dels recursos públics.
Amb aquest procés, es vol promoure la implicació de la ciutadania en els afers públics i afavorir la inclusió i la cohesió socials. El consistori reafirma el seu compromís amb la participació ciutadana i amb la creació d’un entorn més accessible i inclusiu per a tots els veïns de Sant Andreu de Llavaneres.
Els principals objectius del Pressupost Participatiu són:
2. Objecte de les bases
Amb aquestes bases es vol regular el procediment a seguir per elaborar el Pressupost Participatiu 2025 de Sant Andreu Llavaneres.
És, justament, un document obert i revisable anualment en funció de l’avaluació del procés participatiu anterior.
Aquestes normes seran vigents des de la seva aprovació per part de la Junta de Govern Local i fins a l’aprovació del document del següent Pressupost Participatiu.
3. Projectes
3.1. Dotació pressupostària
L’Ajuntament es compromet a reservar una partida de 100.000 euros del capítol d’inversions del pressupost municipal del 2025. Durant el procés participatiu actual es proposarà, debatrà i decidirà en què invertir aquests recursos públics.
Hi haurà un màxim de 10 projectes d'inversió, sempre que siguin inversions de qualsevol àmbit de competència municipal. La partida d’inversions permet fer accions globals que poden incidir en l’espai públic, l’urbanisme, els equipaments o la mobilitat.
Una inversió és allò que l’Ajuntament pot construir o adquirir i que la seva duració prevista és superior a un any. Els projectes presentats, per tant, poden significar la construcció, adequació o reforma d’equipaments municipals, espais o infraestructures urbanes.
En conseqüència, es consideren inversions:
En canvi, no es consideren inversions:
3.2. Criteris de les propostes
Les propostes que se sotmetran a valoració per part de la ciutadania sorgiran del procés participatiu 'Som Accessibles', i compliran amb les següents condicions:
4. Comissió tècnica del procés
Per a l’organització i seguiment del procés i dels projectes que es desprenguin del Pressupost Participatiu, es preveuen els següents òrgans:
- Personal tècnic de les àrees de l’Ajuntament relacionades amb les temàtiques de les propostes, principalment de les regidories d’Urbanisme, Obres Públiques, Manteniment, Medi Ambient i Mobilitat. És l’encarregada d’avaluar la viabilitat tècnica, jurídica i econòmica dels projectes presentats per la ciutadania a partir dels criteris definits. Aquesta comissió redactarà els informes tècnics i econòmics dels projectes seleccionats per a la votació. Segons les propostes que es traslladin a valoració, s’incorporà personal tècnic d’altres àrees de l’Ajuntament.
5. Estructura del procés
El Pressupost Participatiu s’estructura en quatre grans blocs:
I es desenvolupa en les següents fases:
Fase 1. Aprovació de les bases del Pressupost Participatiu per part de la Junta de Govern Local (20 de gener de 2025).
Fase 2. Presentació del procés de Pressupost Participatiu 2025 (21 de gener de 2025)
Fase 3. Validació tècnica de les propostes rebudes per part de l'àrea de Participació (del 23 al 31 de gener de 2025).
Fase 4. Valoració econòmica de les propostes validades per part dels serveis tècnics municipals (del 3 al 23 de febrer de 2025).
Fase 5. Votació dels projectes (del 25 de febrer al 16 de març de 2025).
Fase 6. Presentació dels projectes finalistes (17 de març de 2025).
Fase 7. Avaluació i memòria del procés (del 17 de març a l'11 d'abril de 2025).
Fase 8. D'abril a desembre, execució dels projectes i seguiment de les actuacions.
6. Desenvolupament del procés
Fase 1. Aprovació de les bases del Pressupost Participatiu
El punt de partida és l'aprovació, per part de la Junta de Govern Local, de les bases del Pressupost Participatiu 2025. Un cop aprovades les bases, es presentaran a tots els grups polítics amb representació al consistori municipal.
Fase 2. Presentació del procés de Pressupost Participatiu
Activació d'una campanya informativa, del 21 de gener a l'11 d'abril de 2025, per explicar el projecte a la ciutadania. La campanya inclou: la confecció d'un formulari de participació en el web municipal i habilitació d'un espai web al minisite de Participació Ciutadana i la plataforma https://participa311-llavaneres.diba.cat/, així com la publicació de notícies de seguiment de les fases de treball a través del portal web de l'Ajuntament.
Fase 3. Validació tècnica de les propostes rebudes per part de l'àrea de Participació
En aquesta fase, la Regidoria de Participació Ciutadana farà una primera validació tècnica de totes les propostes presentades, observant que compleixin amb els criteris establerts. Si hi ha propostes repetides o molt similars s’unificaran en una de sola. La llista de propostes viables i no viables es publicarà al web https://ajllavaneres.cat/pressupostparticipatiu25.
Fase 4. Valoració econòmica de les propostes validades per part dels serveis tècnics municipals
Una vegada s'obtingui la llista de propostes viables, aquestes seran valorades pels serveis tècnics corresponents que emetran un breu informe tècnic. D'aquesta manera transformaran en projectes les propostes que compleixin els requisits. La llista de propostes viables finalistes del Pressupost Participatiu 2025 es publicarà en el web municipal https://ajllavaneres.cat/pressupostparticipatiu25.
Fase 5. Votació dels projectes
Aquesta fase consisteix en la presentació pública dels projectes valorats econòmicament per part dels serveis tècnics municipals. Es procedirà a una votació per part dels participants en el Pressupost Participatiu 2025 per obtenir les propostes finalistes.
Qui podrà votar?
Els requisits per poder votar-hi és ser major de 16 anys (en data de la votació), i estar empadronat a Sant Andreu de Llavaneres.
Com i on es podrà votar?
La votació serà telemàtica mitjançant el web www.ajllavaneres.cat/pressupostparticipatiu25 on hi haurà els següents apartats: nom i cognoms, DNI, data de naixement, correu electrònic, llista dels projectes amb el seu import corresponent. Els projectes seran organitzats per categories per facilitar la seva lectura. Cada ciutadà podrà votar un màxim de 10 projectes. Cada cop que un participant seleccioni un projecte, l'import es resta de la borsa inicial de 100.000 €.
En cas de no disposar d'ordinador, per facilitar l'accessibilitat universal o bé per aclarir dubtes, els proposants podran ser atesos presencialment a l'ajuntament.
Fase 6. Presentació dels projectes finalistes.
En finalitzar el període de votació, s'identificaran els projectes finalistes, per ordre de vots. S'assignaran els recursos, tot començant pel projecte més votat, fins a esgotar els 100.000 €. Si queda un romament després de fer l'assignació de recursos en el procés del pressupost participatiu, es reassignarà als projectes ja finançats per ampliar-ne l'abast o la qualitat. L'assignació del romanent es comunicarà a la ciutadania, juntament amb els criteris adoptats per justificar aquesta decisió.
Els projectes resultants d'aquesta tria final es publicaran en el web municipal https://llavaneres.cat/pressupostparticipatiu25 i a la plataforma http://participa311-llavaneres.diba.cat/ i se'n farà difusió a través dels mitjans de comunicació locals.
Fase 7. Avaluació i memòria del procés
Amb l'objectiu d'avaluar el procés participatiu, s'habilitarà un qüestionari al web https://ajllavaneres.cat/pressupostparticipatiu25 per valorar les diferents fases del Pressupost Participatiu. També es redactarà una memòria i una avaluació del procés.
Fase 8. Execució dels projectes i seguiment
L’Ajuntament es compromet a executar els projectes que hagin obtingut major puntuació fins a assolir l’import dotat econòmicament en els pressupostos del 2025 amb aquesta finalitat. L’Ajuntament decidirà el calendari d’execució dels projectes.
Cal tenir en compte que l’execució dels projectes estarà condicionada pel període de tramitació administrativa corresponent. En cas de demora en l’execució dels projectes, s’informarà la ciutadania.
La Regidoria de Participació Ciutadana farà el seguiment dels projectes seleccionats i es podrà obrir a la participació de les persones responsables dels projectes seleccionats i dels tècnics municipals. Al web de l’Ajuntament s’informarà de l’estat d’execució dels projectes. Les bases del Pressupost Participatiu han estat aprovades per la Junta de Govern Local el 20 de gener de 2025