Donar els coneixements bàsics de la professió de jardiner per disposar d'una informació real i contrastada per poder valorar les opcions d'incorporació al món laboral. Més info, aquí.
CONTINGUTS DEL CURS
DURADA TOTAL DE L'ACCIÓ FORMATIVA: 20 hores
L'objectiu concret tracta de fer possible l'adquisició d'experiència en un entorn professional, per potenciar i afavorir el procés d'aprenentatge amb la combinació d'experiències pràctiques i de formació.
Adequant en tot moment la metodologia a l'especialitat impartida, a més de la formació teòrico-pràctica desenvolupada en aula tenim previst el següent:
- Visita a un parc de la zona per tal de veure in situ la formació impartida a l'aula.
- Altres visites pràctiques que el docent considerin adients i interessants per a la millora d'adquisició de coneixements.
Basem la nostra formació en diferents línies metodològiques, totes elles combinades perquè els alumnes puguin treure el màxim profit de cada sessió. Parlem de metodologia activa, expositiva, demostrativa, interrogativa, pràctica, treballant en grup i per l'aprenentatge per descobriment.
ACTIVA: l'alumne esdevé el centre del procés formatiu, aprenent mitjançant la seva investigació personal, el contacte directe amb la realitat i les experiències del grup de treball. Per això s'utilitzen tècniques com la simulació, el mètode i l'aprenentatge per descobriment. Aquesta metodologia propicia la participació dels alumnes, afavoreix la cohesió del grup i la consicienciació de que tots persegueixen els mateixos objectius.
Es potencia l'autoreflexió, possibilitant l'intercanvi d'experiències personals entorn les diferents temàtiques que s'analitzen. Es fomenta la motivació i l'autoestima dels participants. Amb aquesta pedagogia activa es treballa a partir dels interessos i motivacions del grup, es parteix de les seves necessitats per tal d'anar dotant d'eines conceptuals, procedimentals i actitudinals, es fomenta la participació activa dels alumnes, es treballa a partir de situacions reals amb la intenció de donar-los resposta.
EXPOSITIVA: transmissió de coneixements de l'expert a l'alumne sobre els continguts del curs, mitjançant el següent esquema: motivar, informar, raonar i conclusió.
DEMOSTRATIVA: transmissió de coneixements mitjançant la pràctica, a partir del següent esquema: preparar el material, explicació de la tasca, realització del treball per part de l'expert i actuació de l'alumne.
INTERROGATIVA: durant tot els procés formatiu es fomentarà el sentit crític i l'autoavaluació dels alumnes a partir de preguntes sobre els continguts per guiar el procés d'aprenentatge. La comunicació entre expert i jove es fa mitjançant successives preguntes en ambdues direccions.
APRENENTATGE PER DESCOBRIMENT: els alumnes posen en pràctica les habilitats que es fomenten i aprenen a partir dels seus encerts i errors.
PRÀCTICA: en tot moment els alumnes poden executar les accions concretes definides pels objectius del curs.
TREBALL EN GRUP: els alumnes interactuen entre ells i amb professionals del sector, amb l'objectiu d'adaptar els continguts i les metodologies a les característiques dels joves, i per una altra banda beneficiar-se dels èxits aliens i aprendre dels errors de la resta. El grup actua com a reforçador i com a element motivador per superar les debilitats i limitacions de cada participant.
METODOLOGIA DOCENT
Exposició del temari sintetitzat projectat amb “power point” .
Proposta casos pràctics: plantejament i resolució.
Visita pràctica: segons criteri professional formador.
Informació i coneixement de les organitzacions i activitats pròpies del sector de la jardineria.
METODOLOGIA D'AVALUACIÓ
Establim una metodologia avaluativa contínua. Es realitzaran tres tipus d'avaluacions al llarg del període formatiu:
- Avaluació inicial: es realitzarà una avaluació prèvia per valorar els coneixements previs i el punt de partida des d´on el participant comença la seva etapa formativa. Aquesta avaluació servirà com a valor a comparar un cop finalitzi la formació, per tal de veure l'evolució de cada usuari. L'avaluació inicial es durà a terme mitjançant les tutories de diàgnòstic incials i a través d'un petit qüestionari per valorar sobretot la part de domini de continguts vers la matèria a tractar.
- Avaluació de seguiment: durant l'execució de la formació es realitzarà mentre la formació s'està duent a terme, aproximadament a la meitat de la seva execució. L'objectiu d0aquest tipus d'avaluació és bàsicament correctiva i de seguiment, per avaluar l'evolució de cada alumne i reconduir-lo en cas que for necessari. Es realitzarà aquesta avaluació a través de diferents instruments diferents: tutories de seguiment, qüestionaris de valoració i satisfacció, avaluació de cada alumne per part dels experts i docent del curs, i petites proves de control decontinguts. Durant el procés d'avaluació de seguiment, també es realitzarà una orientació per tal de poder validar els continguts del curs en base a les competències professionals vigents.
- Avaluació final: Al final de tot el procés de formació, s'avaluarà l'adquisició de coneixements formatius de tot el procés formatiu. Per a tal efecte, farem ús de petites proves finals per avaluar coneixements i aptituts, i els resultats podran ser comparables amb els obtinguts a l'avaluació inicial, per tal de veure l'evolució. Les eines bàsiques seran la valoració final de tot el procés per part de tres agents formatius diferents: expert del curs, coordinador del curs, a més d'una valoració final individual per avaluar l'assoliment d'objectius i aprenentatge específic per cada jove.